ျမတ္စြာဘုရား ၏ တရားေတာ္တို့ကုိ နာၾကားခြင့္ရသူ တို့သည္ အလြန့္အလြန္ ဘုန္းကံၾကီးၾကပါေပသည္။ (မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ)  
www.dhammaweb.net  
line decor
  
Wednesday, 1st March 2017 10:43am.
line decor
သံဃရတနာ - by အမရပူရ၊ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၊ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ - Short, Simple and Easy to Remember Dhamma Note, DhammaWeb သံဃရတနာ by အမရပူရ၊ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၊ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ
Untitled Document

သံဃရတနာ (အမရပူရ၊ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၊ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ)

သံဃာ ၂ မ်ဳိး

“သံဃ” ဟူေသာ ပါဠိစကားသည္ “အေပါင္း=အသင္း=အဖြဲ႕=အစည္းအရံုး” ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ကိုျပ၏။ ထိုသံဃာေတာ္သည္ “ပရမတၳသံဃာ၊ သမၼဳတိသံဃာ” ဟု ၂ မ်ဳိးရိွ၏။

“သုပၸဋိပႏၷတာ” စေသာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ား ႏွင့္ ျပည့္စံု၍ အရိယာျဖစ္ၿပီးေသာ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ပရမတၳသံဃာေတာ္မည္၏။ [ပရမတၳ=အစစ္အမွန္ မေဖာက္ျပန္ႏိုင္ေသာ ရဟန္းေတာ္ သံဃာေတာ္အျဖစ္မွ ေျပာင္းလဲ၍ လူအျဖစ္စသည္သို႕ ဘယ္နည္းႏွင့္မွ် မေရာက္ႏိုင္ေသာ+သံဃ=အရိယာအေပါင္းအဖြဲ႕။] သုပၸဋိပႏၷတာအစရိွေသာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အထိုက္အေလ်ာက္ ျပည့္စံုႏိုင္၍ အရိယာသံဃာမ်ားႏွင့္ ၀ိနည္း သိကၡာအက်င့္တူေသာေၾကာင့္ “သံဃာ” ဟု သမုတ္အပ္ေသာ (အစစ္အမွန္ မဟုတ္တတ္ေသာ) သံဃာေတာ္သည္ သမၼဳတိသံဃာ မည္၏။ [သမၼဳတိ=(အစစ္အမွန္မဟုတ္) အမ်ားသမုတ္အပ္ အသိအမွတ္ျပဳအပ္ေသာ+သံဃ=ပုထုဇဥ္ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ အေပါင္းအဖြဲ႕။]

ပရမတၳသံဃာ အာရံုျပဳရမည့္ကိစၥ

“သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ” ဟု သရဏဂံုေဆာက္တည္ ကိုးကြယ္ရာ၌ ရည္စူးရမည့္ “သံဃ” ဟူသည္ ပုထုဇဥ္သံဃာ မဟုတ္၊ အရိယာသံဃာမ်ားသာတည္း။ ဆတၱမာဏ၀က၀ိမာန၀တၳဳ၌ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ “အရိယာသံဃာေတာ္ကို ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ေလာ့” ဟု သရဏဂံု ေပးေတာ္မူသည္။ သံဃာ့ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ရည္မွန္း၍ သံဃာႏုႆတိကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းေသာအခါ၌လည္း “သုပၸဋိပေႏၷာ ဘဂ၀ေတာ သာ၀ကသံေဃာ၊ ပ ၊ ယဒိဒံ စတၱာရိ ပုရိသ ယုဂါနိ အ႒ပုရိသပုဂၢလာ” စသည္ျဖင့္ အရိယာသံဃာေတာ္ ရွစ္မ်ဳိး၏ “သုပၸဋိပႏၷတာ=ေကာင္းစြာက်င့္ျခင္း” စေသာ ဂုဏ္ေတာ္ကို အာရံုျပဳရသည္။

ရတနာသုတ္ပရိတ္ေတာ္လာ သံဃာရတနာ ဟူရာ၌ “ေယပုဂၢလာ အ႒ သတံ ပသတၳာ၊ စတၱာရိ ဧတာနိ ယုဂါနိ” စသည္ျဖင့္ အရိယာသံဃာေတာ္ကိုသာ “သံဃာရတနာ” ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။ က်မ္းျပဳဆရာေတာ္မ်ား က်မ္းမျပဳမီ သံဃာကိုရိွခိုးၾကရာ၌လည္း “နတြာ သံဃံ နိရဂၤဏံ=ကိေလသာအညစ္အေၾကး ကင္းေ၀းေတာ္မူေသာ အရိယာသံဃာေတာ္ ကိုရိွခိုးၾကၿပီး၍” ဟု ပဏာမ ျပဳၾကရသည္။

သံဃာ ၂ မ်ဳိးလံုးဆိုင္ေသာ ကိစၥ

သံဃိက ဒါန (ေက်ာင္းလွဴ၊ ဆြမ္းလွဴ စေသာအလွဴ) ျပဳရာ၀ယ္ ရည္စူးရမည့္ သံဃာ၌ကား ပရမတၳသံဃာေတာ္ လည္း ပါ၀င္၊ ပုထုဇဥ္သမၼဳတိသံဃာမ်ားလည္း ပါ၀င္ၾကသည္။

ယခုကာလ ေစတီပုထိုး ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ား အား ပူေဇာ္ၾကရာ၌ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ကိုပါ ရည္စူး၍ ပူေဇာ္ႏိုင္ၾကသကဲ့သို႕ ထို႕အတူ ဆြမ္း ေက်ာင္း စေသာ ပစၥည္းေလးပါးကို လွဴဒါန္းၾကရာ၌လည္း မိမိဆြမ္းလွဴအပ္ေသာ သံဃာတြင္ ပုထုဇဥ္ခ်ည္း ျဖစ္ေစကာမူ သံဃိကဒါနျဖစ္ေအာင္ ရည္မွန္းႏိုင္ပါမူကား သူ၏အာရံုျပဳရာ သံဃာမ်ားတြင္ အရိယာျဖစ္ၿပီးေသာ သံဃာမ်ားလည္း ပါ၀င္ႏိုင္၏။ အခါတစ္ပါး၌ ဗုဒၶရွင္ေတာ္အထံသို႕ သူၾကြယ္တစ္ေယာက္ေရာက္လာ၏။ ရွင္ေတာ္ျမတ္က “သင္တို႕အမ်ဳိး၌ အလွဴအဒါန္းေပးကမ္းၾကရဲ႕လားဟုေမးေတာ္မူရာ “အလွဴအဒါန္းေပးကမ္း လွဴဒါန္းပါေၾကာင္း။

သို႕ေသာ္ ေတာေက်ာင္းဘုန္းႀကီးမ်ား ဓူတင္ေဆာင္ဘုန္းႀကီးမ်ားႏွင့္ ရဟႏၱာျဖစ္ၿပီးပုဂၢိဳလ္၊ ရဟႏၱာျဖစ္ေအာင္ က်င့္ေနေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုသာ လွဴဒါန္းပါသည္” ဟု ေလွ်ာက္ေလရာ အိမ္ရာ တည္ေထာင္ လူ႕ေဘာင္မွာေနသူက “ဤဘုန္းႀကီးသည္ ရဟႏၱာပဲ၊ ရဟႏၱာျဖစ္ေအာင္ က်င့္ေနသူပဲ” ဟု သိႏိုင္ဖို႕ ခဲယဥ္း၏။ ေတာေက်ာင္းေနသူတိုင္း ဓူတင္ေဆာင္တိုင္း (စိတ္ရင္ မေကာင္းလွ်င္) မခ်ီးမြမ္းထိုက္၊ စိတ္ရင္းေကာင္းေနလွ်င္ ရြာနီးေက်ာင္းေနသူ ဓူတင္မေဆာင္သူမ်ားကိုလည္း ခ်ီးမြမ္းထိုက္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ “သံဃာေတာ္ကိုသာ ရည္မွန္း၍ လွဴဒါန္းေလ” ဟု မိန္႕ေတာ္မူသည္။

သာသနာ့ ၀န္ေဆာင္မ်ား

ပရမတၳသံဃာ ျဖစ္ျဖစ္၊ သမၼဳတိသံဃာျဖစ္ျဖစ္ သာသနာ့တာ၀န္ကို ရြက္ေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္လွ်င္ ယခုေခတ္လူမ်ားအထိ ေက်းဇူးမ်ားလွေပ၏။ အရွင္မဟာကႆပ၊ အရွင္အာနႏၵာစေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ပရမတၳသံဃာအျဖစ္ျဖင့္ သာသနာ့၀န္ကို ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ၾက၏။ အ႒ကထာအက်ယ္ကို အက်ဥ္းခ်ဳံး၍ စီရင္ေသာ အရွင္ဗုဒၶေဃာသ၊ မူလ ဋိကာဆရာ အရွင္အာနႏၵာ၊ အႏုဋီကာဆရာ အရွင္ဓမၼပါလ စေသာ ဆရာေတာ္မ်ားသည္ သမၼဳတိသံဃာအျဖစ္ျဖင့္ သာသနာ့၀န္ကို ေဆာင္ခဲ့ၾက၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ထိုသာသနာ့၀န္ေဆာင္ထိပ္ေခါင္တင္သံဃာမ်ား၏ အေၾကာင္းကို အက်ဥ္းမွ် ထုတ္ျပပါမည္။

အရွင္မဟာကႆပ

အရွင္မဟာကႆပ၏ အေၾကာင္းအရာကို စဥ္းစားရသည္မွာ ၾကက္သီးထေလာက္ေအာင္ အရသာ ရိွပါေပ၏။ စိတ္အား တက္ၾကြ အားရဖြယ္ေတြ အတုယူဖြယ္ သံေ၀ဂျဖစ္ဖြယ္ေတြ မ်ားလွေပ၏။ သာသနာပကာလ၌ ပေစၥကဗုဒၶါအရွင္ျမတ္တို႕ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေနေသာ နႏၵမင္းဘ၀မွ (ပေစၥကဗုဒၶါမ်ား ပရိနိဗၺာန္စံၾကေသာအခါ သံေ၀ဂရ၍ မင္းမိဖုရား ႏွစ္ပါးလံုးတို႕) ရေသ့ရဟန္းျပဳလုပ္ကာ တရားအားထုတ္၍ ျဗဟၼာ့ျပည္၌ ျဖစ္ၾကၿပီးေနာက္ ငါတို႕ဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူခ်ိန္ ျဗဟၼာ့ျပည္မွ စုေတခဲ့ၾက၍ ျဗာဟၼဏသူေ႒းမ်ဳိး၌ “ပိပၸလိ” ဟူေသာ နာမည္ျဖင့္ ထင္ရွားေသာ သတို႕သားျဖစ္ေလသည္။ အႏြယ္အားျဖင့္ ကႆပအႏြယ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ က်မ္းစာတို႕၌ အရွင္မဟာကႆပဟုထင္ရွား၏။

ပိပၸလိ သတို႕သား အသက္ ၂၀ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ ထို သတို႕သားတစ္ေယာက္တည္း ရိွေသာ မိဘမ်ားက လက္ထပ္ဖို႕ရန္ေျပာၾက၏ ၊ ကာမ စိတ္သန္႕ရွင္းေသာ ျဗဟၼာ့ျပည္မွ စုေတလာခဲ့သူျဖစ္၍ ကာမမႈကို စက္ဆုပ္ရြံ႕ရွာရကား အခါခါ ျငင္းဆန္၍ ေတာထြက္ရန္သာ ဇြဲသန္သန္ ေျပာေန၏။ မိခင္ႀကီးကား မိမိတို႕ ပစၥည္းမ်ား အေမြခံမရိွလွ်င္ မင္း ဘ႑ာျဖစ္ရစ္မည္စိုး၍ အမ်ဳိးမ်ဳိးေဖ်ာင္းဖ် ေျပာဆိုေလရာ ပန္းပုသမားထံ အလွဆံုးေရႊရုပ္ကို အထုခိုင္း၍ ထိုေရႊရုပ္ေလာက္ေခ်ာသူကုိရမွ လက္ထပ္မည္ဟု ေျပာေလသည္။ (မရႏိုင္ဘူးထင္၍ ေျပာျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း) မိခင္ႀကီးကား အားမေလ်ာ့။

“ငါ့သား ေကာင္းမႈျပဳစဥ္တုန္းက တစ္ေယာက္တည္းျပဳခဲ့မွာ မဟုတ္ဘူး၊ ေကာင္းမႈျပဳဖက္ အမ်ဳိးသမီးဟာ ဒီေရႊရုပ္ေလာက္ ေခ်ာမွာေပါ့” ဟု ယူဆ၍ ျဗာဟၼဏရွစ္ေယာက္ထံ ေရႊရုပ္ကိုအပ္ႏွံကာ ေခၽြးမေလာင္း အရွာခိုင္းေလေတာ့သည္။
နႏၵမင္းဘ၀ မေရာက္ခင္ကပင္ မၾကာမၾကာ ေရစက္ဆံုလာေသာ အမ်ဳိးသမီးသည္ နႏၵမင္း၏မိဖုရားဘ၀၌ အတူတကြ ရေသ့လုပ္ခဲ့ၾက၍ ျဗဟၼာ့ျပည္ေရာက္ ၊ ထို႕ေနာက္ လူ႕ျပည္မွာ မိန္းမေခ်ာ မိန္းမလွ အမ်ားဆံုး ထြက္ေသာ (ပဘာ၀တီတို႕ တိုင္းျပည္ျဖစ္ခဲ့ေသာ) မဒၵရာဇ္တိုင္း ျဗာဟၼဏသူေဌးမ်ဳိး၌ ျဖစ္လ်က္ရိွရကား ျဗာဟၼဏ ရွစ္ေယာက္တို႕ မဒၵရာဇ္တိုင္းအေရာက္တြင္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ သူေတာ္စင္ “မယ္ဘဒၵါ” ကို ေတြ႕ၾက၍ ထိုေရႊရုပ္ကို အပ္ႏွင္းကာ ေစ့စပ္ေၾကာင့္လမ္း၍ ျပန္သြားၾကေလသည္။

ထိုအေၾကာင္းကို သတို႕သား သတို႕သမီးတို႕ အသီးသီး ၾကားသိရလွ်င္ စိတ္အဆင္းရဲႀကီး ဆင္းရဲသြား ၾကေတာ့၏။ သတို႕သား စဥ္းစားသည္မွာ “ငါသည္ ထိုေရႊရုပ္လို အမ်ဳိးသမီးကို မရႏိုင္ဘူး ထင္ခဲ့၏ ၊ ယခုေသာ္ ရ ၿပီဟု ေျပာၾကသည္ ၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မိဘကြယ္လြန္လွ်င္ ေတာထြက္မည္ အမွန္ပင္ ျဖစ္ရကား သတို႕သမီးေလး စိတ္ဆင္းရဲရစ္ရွာေတာ့မည္၊ ကိစၥ မလြန္ခင္က သတိေပးရလွ်င္ သင့္ေတာ္စရာရိွရဲ႕” ဟု စဥ္းစား၍ တိတ္တိတ္ပုန္း စာေရးသည္မွာ “အို ဘဒၵါ၊ ႏွမအတြက္ ဂုဏ္ အသေရခ်င္း တူမွ်ေသာ အမ်ဳိးသားကို ရပါေစ” ဟု ဆုေတာင္းပါသည္။ က်ဳပ္ေတာ့ မိဘမ်ား ကြယ္လြန္လွ်င္ အမွန္ပင္ ရဟန္းျပဳရပါလိမ့္မည္။ ေနာင္တ မရဖို႕ရန္ ယခုက သတိေပးပါသည္” ဤသုိ႕စာေရး၍ လူယံုေတာ္ကို ေစလႊတ္လိုက္ေလသည္။

အမ်ဳိးသမီးလည္း ထိုစာအတိုင္းပင္ စဥ္းစား၍ မိမိလက္မထပ္လိုေသာစာကို ေရးသားေစလႊတ္ေလရာ ထိုေစတမန္ ၂ဦး တို႕ ခရီးအၾကားမွာ ေတြ႕ၾက၍ အက်ဳိးအေၾကာင္းေမးကာ (၀မ္းေျမာက္ေက်နပ္ေၾကာင္း ၾကင္ၾကင္နာနာေရးသားၾကလိမ့္မည္ဟုထင္၍) ေပးလိုက္ေသာစာကို သေဘာတူဖြင့္၍ ဖတ္ၾကည့္ေသာအခါ သူတို႕ ထင္ေၾကးႏွင့္မကိုက္ေသာ စာ ၂ ေစာင္ကို ဆုတ္ၿပီးလွ်င္ သေဘာတူ ေက်နပ္ေၾကာင္း စာကိုသာ ျပင္ဆင္ေရးသား၍ ပို႕ၾကေလသတဲ့။ ဤသို႕အားျဖင့္ ကာမစိတ္ကင္းရွင္းေနေသာ ေရစက္ေဟာင္း ၂ဦးတို႕ လက္မထပ္ခ်င္ဘဲႏွင့္ လက္ထပ္ပြဲ၀င္ၾကရေလသည္။

လက္ထပ္ၿပီးေနာက္၌ အိပ္ရာ၀င္ခ်ိန္ မေရာက္မီကပင္ ပန္းကံုးမ်ားကို ကံုးေစၿပီးကာ အိပ္ရာအလယ္၌ ခ်ထား၍ အိပ္ရာ ၀င္ၾကေသာအခါ “ပန္းကံုးကို မထိတမ္းေနာ္၊ ညိႈးတဲ့ပန္းကံုးရွင္ဟာ စိတ္မစင္ၾကယ္လို႕ပဲ” ဟု ေျပာ၍ ပန္းကံုးျခားလ်က္ အိပ္စက္ၾကေလသည္။ သို႕ေသာ္ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ထိမိမည္စိုးေသာေၾကာင့္ စိတ္ခ်လက္ခ် အိပ္မေပ်ာ္ၾက။

ဤနည္းအားျဖင့္ အိမ္ရာေထာင္၍ လူ႕ေဘာင္မွာ ေနၾကေသာ္လည္း ကာမစိတ္ဓာတ္ လြတ္လပ္စင္ၾကယ္ရကား ေမာင္ႏွမအရင္းပမာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အထူးၾကင္နာစြာ ေနထိုင္ၾကၿပီးေနာက္ မိဘတို႕ ကြယ္လြန္ေသာအခါ စည္းစိမ္ဥစၥာကို ထိန္းသိမ္းစီမံရင္း သံေ၀ဂျဖစ္ၾက၍ သေဘာတူ ေတာထြက္ၾကေလသည္။ သို႕ေသာ္ ထိုအခ်ိန္အခါ၌ “ဗုဒၶ” ရိွသည္ ဟူေသာ သတင္းကို သူတို႕ မသိရေသးသျဖင့္ “ေလာက၌ ရဟႏၱာအစစ္ ျဖစ္ၿပီးသူကို ရည္မွန္း၍ ထိုသူ႕အထံ တပည့္ခံဖို႕ရာ ငါတို႕ ရဟန္းျပဳပါသည္” ဟု ေျပာဆိုကာ ရဟႏၱာအစစ္ကို ရွာေသာအားျဖင့္ ေတာထြက္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ေတာထြက္ လာခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ လမ္းႏွစ္ခြသို႕ေရာက္ေသာအခါ အရွင္ပိပၸလိသည္ ရပ္တန္႕၍ “ဘဒၵါ … သင္ကဲ့သို႕ ရုပ္အဆင္း အထက္တန္းက်ေသာ ရေသ့မတစ္ေယာက္ ေနာက္က ပါေနသည္ကို ျမင္ရသူတို႕က “သူတို႕ႏွစ္ေယာက္ ရေသ့ရဟန္းျပဳၿပီးေသာ္မွလည္း မခြဲႏိုင္ မခြာရက္ၾက” ဟု အျပစ္ျမင္ၾကလိမ့္မည္၊ သင္အလိုရိွရာ လမ္းကိုယူပါ၊ ငါတို႕ ႏွစ္ေယာက္လမ္းခြဲၾကစို႕” ဟု မိန္႕ေတာ္မူရာ မယ္ဘဒၵါကလည္း “မွန္ပါတယ္၊ လူအမ်ား အျပစ္ျမင္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္၊ ႏွမက လက္၀ဲဘက္လမ္းကို လိုက္သြားပါ့မယ္၊ အရွင္က လက္ယာလမ္းကို ၾကြပါ” ဟု ေလွ်ာက္၍ အလြန္ရိုေသစြာကန္ေတာ့ရာ ေျမေစာင့္နတ္မ်ား မေနႏိုင္ မထိုင္ႏိုင္ျဖစ္၍ ဤမဟာပထ၀ီေျမႀကီးသည္ သြက္သြက္ခါေအာင္ တုန္လႈပ္ေလသည္။

ဗုဒၶႏွင့္ ေတြ႕ေတာ္မူပံု

ထို ေျမလႈပ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းကို ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ဆင္ျခင္ေတာ္မူေသာအခါ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ ထိပ္ေခါင္တင္ သားေတာ္ႀကီး အေလာင္း ပိပၸလိသတို႕သား ႏွင့္ မယ္ဘဒၵါတို႕ ထြက္လာ၍ လမ္းခြဲၾကေၾကာင္းကို သိေတာ္မူသျဖင့္ ပိပၸလိအရွင္ လာမည့္လမ္းသို႕ ၃ ဂါ ၀ုတ္ေ၀းေအာင္ ခရီးဦးၾကိဳျပဳကာ ပေညာင္ပင္ေအာက္၌ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ျဖင့္ တင့္တယ္စြာ ထိုင္ေနေတာ္မူႏွင့္ေလသည္။ ပိပၸလိအရွင္လည္း ဗုဒၶရွင္ေတာ္ကို ျမင္လွ်င္ျမင္ခ်င္း “မိမိရည္မွန္းခဲ့ေသာဆရာသည္ ဤပုဂၢိဳလ္သာတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္၍ အလြန္ေလးျမတ္စြာ ရိွခိုး၀ပ္ခ်လ်က္ တပည့္အျဖစ္ကို ခံယူေလသည္။ [ထို ပိပၸလိကို ကႆပအႏြယ္၀င္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ “အရွင္မဟာ ကႆပ” ဟု ေခၚၾကသည္။]

ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ အရွင္မဟာကႆပအား ထိုေနရာတြင္ပင္ ရဟန္းအျဖစ္ကို ေပးေတာ္မူ၍ အတူ ၾကြေတာ္မူေလရာ ခရီးအၾကား သစ္ပင္ေအာက္၌ အရွင္ မဟာ ကႆပ ခင္းေပးအပ္ေသာ သကၤန္းႀကီးအေပၚမွာ ထိုင္ေတာ္မူ၍ ထိုသကၤန္းႀကီးကို လက္ေတာ္ျဖင့္ သံုးသပ္ေတာ္မူကာ “ကႆပ … (လူ႕ဘ၀တုန္းက အ၀တ္ျဖစ္ခဲ့ေသာ) သင္ရဲ႕သကၤန္းက တယ္ႏူးညံ့ပါတကား” ဟု မိန္႕ေတာ္မူေလေသာ္ -

အရွင္ကႆပ။ ။ ဒီသကၤန္းကို ျမတ္စြာဘုရား ျခံဳေတာ္မူပါဘုရား။

ဗုဒၶ။ ။ သင္ေကာ ဘာကိုျခံဳမည္လဲ။

အရွင္ကႆပ။ ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ သကၤန္းေတာ္ အေဟာင္းရပါလွ်င္ ျခံဳပါမည္ဘုရား။

ဗုဒၶ။ ။ ကႆပ … ဤသကၤန္းကို ငါဘုရားကိုယ္တိုင္ ပုဏၰာမည္ေသာ ကၽြန္မ၏အေလာင္းမွ တစ္ျပည္သားမွ်ေသာ ေလာက္ေတြကိုဖယ္၍ ပံသုကူ ေကာက္ယူခဲ့ရတယ္။ ဤသကၤန္းကို ပံသုကူေကာက္ခ်ိန္က မဟာပထ၀ီေျမႀကီးပင္ တုန္လႈပ္ခဲ့ရတယ္၊ ဓူတင္အားလံုးေဆာင္ႏိုင္သူမွ ဤသကၤန္းႏွင့္ထုိက္တန္တယ္၊ ဤသကၤန္းကို ေဆာင္ႏိုင္ပါ့မလား။ (ဤသကၤန္းနဲ႕တန္ေအာင္ က်င့္ႏိုင္ပါ့မလားဟူလို။) ဤသို႕ေမးေတာ္မူ၍ အရွင္ကႆပက

“ေဆာင္ႏိုင္ပါေၾကာင္း” ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ သကၤန္းခ်င္းလဲ၍ ၀တ္ရံုေလေသာ္ မဟာပထ၀ီေျမႀကီးလည္း တအံ့တၾသ ျဖစ္သည့္ပမာ ျပင္းစြာတုန္လႈပ္ ျပန္ေလသည္။ အရွင္မဟာကႆပလည္း ဓူတင္အားလံုးကို ေဆာင္၍ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေတာ္မူရာ ရွစ္ရက္ေျမာက္ အရုဏ္တက္ခ်ိန္မွာ ရဟႏၱာျဖစ္ေတာ္မူသည္။

ရွင္မဟာကႆပသည္ ေတာေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၏။ သကၤန္း ၃ ထည္ သာ ကိုယ္ပိုင္ ထားေတာ္မူ၏။ အျမဲ ဆြမ္းခံ၍ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၏။ ဆြမ္းခံရာမွာလည္း အိမ္စဥ္မေက်ာ္ဘဲ ဆြမ္းခံေတာ္မူ၏။ ဤသို႕စသည္ျဖင့္ အျမဲဓူတင္ေဆာက္တည္ေတာ္မူကာ တစ္ရံတစ္ခါ၌မူ ဆြမ္းခံမၾကြမီ သမာပတ္ကို ၀င္စားေတာ္မူ၍ သမာပတ္မွ ထ,ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ဆင္းရဲသူမ်ားကို ခ်ီးေျမွာက္ေသာအားျဖင့္ ဆင္းရဲသူမ်ားရပ္ကြက္သို႕ ဆြမ္းခံ၀င္ေတာ္မူ၏။ အခါတစ္ပါး၌ကား သိၾကားႏွင့္သုဇာတာမိဖုရားတို႕ပင္ လူဆင္းရဲဟန္ေဆာင္၍ အရွင္မဟာကႆပအား ဆြမ္းေလာင္းဖူးသည္။ လယ္ေစာင့္ ဆင္းရဲသူမတစ္ေယာက္ကား သူ၏သြားရည္စာ ေပါက္ေပါက္ေလွာ္မ်ားကို အရွင္မဟာကႆပအားလွဴၿပီးေနာက္ လယ္ကန္သင္း၌ ေျမြေပါက္ခံရ၍ စုေတေလရာ ခ်က္ခ်င္းပင္ တာ၀တိ ံသာသို႕ ေရာက္သြားသည္။

တစ္ရံတစ္ခါ၌ ႏူနာစြဲသူတို႕၏ လက္ျဖင့္နယ္၍ လွဴဒါန္းအပ္ေသာ ဆြမ္းကိုပင္ ျမိန္ရွက္စြာ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူပါသတဲ့။ အို အရွင္ျမတ္ႀကီးဘုရား၊ အရွင္ျမတ္၏ လူ႕ဘ၀တုန္းက စည္းစိမ္ႏွင့္ အရိွန္အ၀ါကိုေတြးကာ ရဟန္းေတာ္ဘ၀၌ က်င့္ေတာ္မူပံုမ်ားကို ႏႈိင္းယွဥ္၍ စဥ္းစားလိုက္ေသာအခါ တပည့္ေတာ္၏အျဖစ္ကို အားမရႏိုင္ေအာင္ ရိွပါသည့္ျပင္ အရွင္ျမတ္ႀကီးကိုကား ဦးေတာ္ညြတ္ကာပ်ပ္၀ပ္ ရိုေသလွပါေတာ့သည္ ဘုရား။

ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ေျမွာက္စားေတာ္မူပံု

ေနာင္အေရးကို ေျမာ္ျမင္ေသာဘုရင္မင္းျမတ္သည္ မိမိ၏အရိပ္အရာကိုဆက္ခံႏိုင္မည့္ သားရတနာအား မိမိ၀တ္ဆင္ျမဲျဖစ္ေသာ တန္ဆာကိုေပးသနားေတာ္မူသကဲ့သို႕ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္သည္လည္း ကိုယ္ေတာ္ျမတ္၏ အရိပ္အရာ သာသနာေတာ္ကို ဆက္လက္၍ ေဆာင္ရစ္မည္ကို ျမင္ေတာ္မူကာ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္၏ ပံသုကူသကၤန္းေတာ္ကို အရွင္မဟာကႆပ ရဟန္းျဖစ္စကပင္ ပထမအႀကိမ္ ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူခဲ့ၿပီ။ ထို႕ေနာက္ မၾကာမၾကာ သံဃာ့ပရိသတ္အလယ္မွာ အရွင္မဟာကႆပကို ေျမွာက္စားေတာ္မူ၏။ ဘိကၡဳတို႕၊ သင္တို႕သည္ ကႆပလို ေနႏိုင္၊ ကႆပလို က်င့္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾက။

တရားေဟာတဲ့ေနရာမွာပင္ ကႆပရဲ႕စိတ္ထားမ်ဳိးေဟာၾက၊ ကႆပတရားေဟာတဲ့အခါ တရားေတာ္၏ သဘာ၀က်ပံုမွန္ကန္ပံုကို အေျခခံထား၍ “ငါေဟာတဲ့တရားကို သူတို႕နာၾကလွ်င္ ေကာင္းမွာပဲ၊ ၾကားနာၿပီး နားလည္ၾကလွ်င္ ေကာင္းမွာပဲ၊ နားလည္ၿပီး လိုက္နာက်င့္ၾကလွ်င္ ေကာင္းမွာပဲ” ဟု ေမတၱာ ကရုဏာစိတ္ျဖင့္ ေဟာသည္၊ “ဘိကၡဳတို႕၊ ငါဘုရားသည္ စ်ာန္ အဘိညာဥ္ ၀င္စားေတာ္မူလိုသည့္အခါ အလိုရိွရာ စ်ာန္အဘိညာဥ္ကို (အခ်ိန္မၾကာေစဘဲ) ၀င္စားႏိုင္သကဲ့သို႕ ကႆပ သည္လည္း ငါဘုရားလိုပင္ ခ်က္ခ်င္း၀င္စားႏိုင္သည္” ဟု တန္ခိုးအရာ တန္းတူထား၍ ေျမွာက္စားေတာ္မူသည္။

ေျမွာက္စားရာ၌ ရည္ရြယ္ခ်က္

ဘာ့ေၾကာင့္ ထိုမွ်ေလာက္ ေျမွာက္စားေတာ္မူပါသနည္း။ အရွင္သာရိပုတၱရာ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ တို႕သည္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏အလ်င္ ပရိနိဗၺာန္စံၾကမည္ျဖစ္၍ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးသည့္အခါ၀ယ္ အရွင္မဟာကႆပသာလွ်င္ သာသနာ့၀န္ကို ေဆာင္ရစ္ရေပမည္၊ ထိုအခါ “ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ပင္တန္းတူထား၍ ေျမွာက္စားအပ္ေသာ အရွင္ျမတ္ေပတကား” ဟု အရွင္မဟာကႆပကို သံဃာေတာ္အားလံုးက ေလးစားရစ္ေစေတာ္မူလိုေသာေၾကာင့္ အဂၢသာ၀က ၂ ပါး ထက္ပို၍ ေျမွာက္စားေတာ္မူပါသည္။ [အရွင္ မဟာကႆပသည္ သက္ေတာ္ တစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္ရွည္ေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းအေတာ္ၾကာေအာင္ သာသနာ့တာ၀န္ကို ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ေပသည္။ ထိုကဲ့သို႕ လူ႕ဘ၀၌လည္း အမ်ဳိးျမတ္စည္းစိမ္ရွင္ျဖစ္၍ သာသနာေတာ္သို႕ ၀င္လာေသာအခါ၌လည္း တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ့္အရပ္ရပ္ႏွင့္ အက်င့္ထူးေတာ္မူေသာ သက္ေတာ္ရွည္သားေတာ္ႀကီး တစ္ပါးကို ဗုဒၶရွင္ေတာ္ရေတာ္မူလိုက္သည္မွာ သာသနာေတာ္အတြက္ လြန္စြာ ကံေကာင္းပါေပသည္။

= = = = = = = = = = = =

နိေျဂာဓသာမေဏ

အရွင္ မဟာကႆပႏွင့္ အဇာတသတ္မဟာရာဇာတို႕ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဓာတ္ေတာ္တို႕ကို စုေဆာင္း၍ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႕ အနီး၀ယ္ ဌာပနာစဥ္ကပင္ အေသာကမဟာရာဇာ၏ သာသနာျပဳမည့္အေၾကာင္းကို အရွင္မဟာကႆပ ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူခဲ့၏။ ထိုအာေသာက မဟာ ရာဇာလည္း တစ္ေန႕သ၌ နန္းေတာ္ေျမလမ္း၌ သြားလာေနေသာ လူအမ်ားတြင္ စကၡဳေျႏၵခ်လ်က္ ဦးေခါင္းလက္တို႕ မလႈပ္မယွက္ ျငိမ္သက္စြာျဖင့္ ၾကြသြားေနေသာ ကိုရင္ကေလးကို နန္းေတာ္ေပၚမွ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ေလရာ လြန္စြာ ၾကည္ညိဳျခင္းျဖင့္ စဥ္းစားမိသည္မွာ အျခားလူေတြသြားလာၾကသည္မွာ မျငိမ္မသက္ ဣေျႏၵမရ ရိွလွ၏။ ဤ သာမေဏသြားပံုသည္ ျငိမ္သက္တည္ၾကည္၏။ သူ႕သႏၱာန္မွာ ထူးျခားေသာ တရား ရိွေပလိမ့္မည္ဟု ေတြးကာ ၾကည့္ရင္းၾကည့္ရင္ စဥ္းစားမိ၍ စဥ္းစားရင္း စဥ္းစားရင္းလည္း လြန္မင္းစြာ ခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳလာရကား အနီးအပါး၌ရိွေသာအမတ္မ်ားကို အျမန္သြား၍ အပင့္ခိုင္း၊ ခိုင္းၿပီး မၾကာခင္ ေႏွးသည္ဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ “ျမန္ျမန္ၾကြခဲ့ပါ” ဟု မွာလ်က္ ၂ ခါ၊ ၃ ခါ ထပ္ကာ လႊတ္၍ ဇြတ္တရြတ္ႀကီး ၾကည္ညိဳေလသည္။

သို႕ေသာ္ သာမေဏကား (မလ်င္မျမန္) မွန္မွန္ပင္သြားလ်က္ နန္းေတာ္ေပၚတက္မိသည့္အခါ “သင့္ေတာ္ေသာေနရာမွာထိုင္ပါ” ဟု (စံုစမ္းေသာသေဘာျဖင့္) ေလွ်ာက္ထားလွ်င္ အျခားရဟန္းမ်ားမရိွေၾကာင္းကို သိ၍ ရာဇပလႅင္ေပၚမွာပင္ ထိုင္ေတာ္မူေလသည္။ [စိတ္ေန စိတ္ထားႏွင့္ အမ်ဳိးအႏြယ္ ေအာက္က်သူျဖစ္လွ်င္ ဘုရင့္ထက္ျမင့္ေသာေနရာ၌ ထိုင္၀ံ့မည္မဟုတ္။] ထို႕ေနာက္ ဆြမ္းကပ္ၿပီးေသာအခါ

မင္းတရား။ ။ ကိုရင္တို႕ဆရာ၏ ၾသ၀ါဒကို သိပါရဲ႕လား။

ကိုရင္။ ။ တခ်ဳိ႕တစ္၀က္ေလာက္ေတာ့သိပါရဲ႕။

မင္းတရား။ ။ ကိုရင္ … အဲဒီ တရားကို ေဟာျပစမ္းပါ။

ကိုရင္။ ။ အပၸမာေဒါ အမတံ ပဒံ၊ ပမာေဒါ မစၥဳေနာပဒံ=ထိုထို ကိစၥ၌ မေမ့တတ္ေသာ သတိသည္ မအိုမေသရာ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းတရားမ်ားျဖစ္၏။ ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ေပါ့ေပါ့ဆဆ ေနျခင္းကား တေသတည္း ေသျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္၏။

မင္းတရား။ ။ ဤမွ်ေလာက္ ေဟာျပလိုက္လွ်င္ သေဘာက်၍ တရားၿပီးဆံုးေသာအခါ “နိစၥဘတ္ဆြမ္းအျဖစ္ျဖင့္ ဆြမ္းရွစ္အုပ္ လွဴပါ၏” ဟု ေလွ်ာက္ေလသည္။

ကိုရင္။ ။ ဤဆြမ္းအုပ္မ်ားကို ဥပဇ ၥ်ာယ္အား လွဴပါ၏ ။

မင္းတရား။ ။ ဥပဇ ၥ်ာယ္ဆိုတာ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္ပါတံုး ။

ကိုရင္။ ။ မဟာရာဇာ၊ အျပစ္ႀကီး အျပစ္ငယ္ အသြယ္သြယ္တို႕ကို (မိဘက ၾကည့္ရႈ၍ ျပဳျပင္ေပးေနသလို) အျမဲျပဳျပင္ေပးေသာ မိဘသဖြယ္ ပုဂၢိဳလ္ကို “ဥပဇ ၥ်ာယ္” ဟု ေခၚပါတယ္ ။

မင္းတရား။ ။ ေနာက္ထပ္ၿပီး ဆြမ္းရွစ္အုပ္ကို အျမဲလွဴပါဦးမည္ ။

ကိုရင္။ ။ မဟာရာဇာ၊ အဲဒီဆြမ္းတို႕ကိုေတာ့ ဆရာ အားလွဴပါရဲ႕ ။

မင္းတရား။ ။ ဆရာဆိုတာက ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္ပါလဲ ။

ကိုရင္။ ။ အတတ္သင္ေပးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကို ဆရာ(အာစရိယ) လို႕ ေခၚပါတယ္။

မင္းတရား။ ။ ဒါျဖင့္ ေနာက္ထပ္ ဆြမ္းရွစ္အုပ္လွဴပါဦးမည္။

ကိုရင္။ ။ အဲဒီဆြမ္းကိုေတာ့ သံဃာအားလွဴပါ၏ ။

မင္းတရား။ ။ သံဃာဆိုတာက ဘယ္လို ပုဂၢိဳလ္ပါလဲ ။

ကိုရင္။ ။ ရဟန္းေတာ္အစုအေ၀းကို “သံဃာ” ေခၚပါတယ္။ ထိုသံဃာေတာ္အစုအေ၀းကို မီွၿပီးေတာ့မွ ဥပဇ ၥ်ာယ္ အာစရိယတို႕ ရဟန္းျပဳခဲ့ၾကရပါတယ္။ ကိုရင္လည္း ဒီသံဃာကို မီွၿပီး ရဟန္းျဖစ္ရပါ့မယ္။

မင္းတရား။ ။ ေနာက္ထပ္လည္း ဆြမ္းရွစ္အုပ္ လွဴဒါန္းပါဦးမည္ ။

သာမေဏသည္ “ေကာင္းၿပီ” ဟု လက္ခံ၍ ေနာက္တစ္ေန႕ ၃ က်ိပ္ ၂ ပါးေသာ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္အတူ နန္းေတာ္သို႕ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးၾကြေတာ္မူရာ (ဣေျႏၵသိကၡာမွစ၍ ျဗာဟၼဏတို႕ စားေသာက္ပံုႏွင့္ သပ္ရပ္မႈျခင္း ကြာျခားေလရကား)

“နက္ျဖန္ခါ ေနာက္ထပ္ ၃ က်ိပ္ ၂ ပါး ပင့္ခဲ့ပါ” ဟု ေလွ်ာက္ထား၍ ဤနည္းအားျဖင့္ ေန႕စဥ္ေန႕စဥ္ ဆထက္ထမ္းပိုး တိုးကာတိုးကာ ေနာက္ဆံုး အခ်ိန္မွာ ၆ ေသာင္းေသာ ျဗဟၼဏႏွင့္ ရေသ့ပရိဗိုဇ္ တို႕အား ေကၽြးေနက် ဆြမ္း၀တ္ကိုျဖတ္၍ ၆ ေသာင္းေသာ ရဟန္းတို႕အား နိစၥဘတ္ဆြမ္းလွဴၿပီးလွ်င္ နိေျဂာဓသာမေဏအတြက္ေၾကာင့္ ဗုဒၶ၏ဥပါသကာျဖစ္ကာမတၱ မဟုတ္ဘဲ သာသနာေတာ္ကို အသဲစြဲ ယံုၾကည္ေနေသာ သာသနာျပဳ မဟာရာဇာႀကီးအျဖစ္ ေရာက္၍ ေနာက္မၾကာမီပင္ အေသာကာရံု မည္ေသာ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ကိုးကြယ္ေလသည္။

သံဃာ့ရတနာခန္း နိဂံုး

ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ညဥ့္အခါ၀ယ္ အေမွာင္ႀကီးကိုလင္းေစေသာ လ,မင္းႏွင့္ တူေတာ္မူ၍ အရိယာသံဃာမ်ားကား လ,မင္း၏ ၀န္းက်င္၀ဲယာ၌ ထြန္းလင္းေတာက္ပလ်က္ရိွၾကေသာ ၾကယ္တာရာမ်ားႏွင့္တူေတာ္မူၾက၏။ ဓမၼအစစ္အမွန္တို႕မွာ ဗုဒၶလမင္းမွထြန္းလင္းထြက္ေပၚလာေသာ အေရာင္အ၀ါမ်ားႏွင့္ တူေတာ္မူပါေပသည္။

လမင္း၀င္သြားေသာအခါ ၾကယ္တာရာေရာင္ကိုသာ အားျပဳရေတာ့သကဲ့သို႕ ထို႕အတူ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ လ,ရတနာႀကီး ကြယ္ပၿပီးရာ ယခုလို အခါ၌ သံဃာ့ရတနာမွ တစ္ဆင့္ ထြက္ေပၚလာေသာ တရားအေရာင္ကိုသာ အားကိုးၾကရေပေတာ့၏။ အရွင္မဟာကႆပမွစ၍ သံဃာ့ရတနာ၀င္ အရွင္ျမတ္တို႕လည္း ယေန႕တိုင္ေအာင္ တရားအေရာင္ကို ထြန္းေျပာင္ေစေတာ္မူခဲ့ၾကသည္မွာ ေက်နပ္ဖြယ္ရာ ေက်းဇူးတင္ဖြယ္ရာႀကီးပါေပတည္း။

ထို႕ေၾကာင့္ပင္ ထိုသံဃာ့ရတနာ၀င္ အရွင္ျမတ္မ်ားကို ရည္စူး၍ “တံ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ=ထိုအရိယာသံဃာေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ပါ၏” ဟု ႏႈတ္ျဖင့္လည္း ရြတ္၊ စိတ္ကိုလည္း ညြတ္ေစၿပီးလွ်င္ ထိုအရွင္ျမတ္မ်ား၏ သြားလမ္းကိုေျဖာင့္တန္းစြာလိုက္ေနေသာ၊ လိုက္မည္ဟု ႀကိဳးစား၍ေနေသာ အရိယာေလာင္း ပုထုဇဥ္ ရဟန္းေကာင္း သာမေဏေကာင္းမ်ားစြာတို႕ကို အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ထိုက္တန္သေလာက္အားေပးခ်ီးေျမွာက္ေနၾကေသာ သူေတာ္စင္တို႕ အတြက္ သံဃာကိုးကြယ္နည္းကိုလည္း အက်ဥ္းမွ် ျပပါဦးမည္။

သံဃာႏွင့္ အသင္းေကာင္း ဥပမာ

“မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္” ဟု သီးျခားသတ္မွတ္ျခင္းမရိွဘဲ သံဃာအားလံုး အေပၚ၌ စိတ္ေရာက္ႏိုင္၍ သံဃာကို ၾကည္ညိဳသူအတြက္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးႏွစ္ပါးကစ၍ ရာေထာင္မ်ားစြာအၾကည္ညိဳ ပ်က္စရာကို ေတြ႕ေနရေသာ္လည္း သံဃာၾကည္ညိဳမႈကား မပ်က္ႏိုင္ပါ။ ဘုန္းႀကီးတို႕ကိုယ္တိုင္ သမၼဳတိသံဃာတြင္ ပါ၀င္ေနၾကရေသာ္လည္း အရိယာ သံဃာေတာ္မ်ားကို ရည္စူး၍ “သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ=သံဃာေတာ္ကို ကိုးကြယ္ပါ၏” ဟူေသာ သရဏဂံုကို တည္ေစရပါေသးသည္။ ဤစကားျဖင့္ “သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ” ဟူေသာ သရဏဂံု၌ “သံဃံ” ဟုဆိုလွ်င္ အရိယာျဖစ္ၿပီးေသာ သံဃာကိုမွန္းလိုက္ပါဟု ဆိုလိုပါသည္။

ထင္ရွားေစပါဦးမည္။ တိုင္းျပည္၏ေကာင္းက်ဳိးကိုလိုလား၍ ႀကိဳးစားေနေသာ “အသင္းႀကီးတစ္သင္း” ရိွေနသည္ဟု ဆိုၾကပါစို႕။ ထိုအသင္း၌ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္မ်ားလည္း လံုး၀အျပစ္ကင္းသူမ်ား ျဖစ္ခဲ့၏။ ထိုအသင္း၏ နာမည္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ အသင္း၀င္ေတြ တိုးပြား မ်ားျပားလာေလရာ အေတာ္ၾကာေသာ္ အသင္းသားထဲမွ မတရား သူတခ်ဳိ႕ ေပၚလာၾကေလ၏။ သို႕ေသာ္ အသင္းႀကီး၏ မူလ ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္းပံု ႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေကာင္းပံုတို႕ကို က်နစြာ နားလည္သူတို႕က ထိုအသင္းႀကီးကို အၾကည္ညိဳမပ်က္ၾကေသး။

အေတာ္ၾကာလွ်င္ မတရားအသင္းသား ကိုယ္က်ဳိးရွာသမားေတြ ေပါမ်ားထင္ရွားလာ၏။ အသင္း၏ ရည္ရြယ္ရင္းကို နားလည္ သူတို႕က မတရားသူေတြ ကိုယ္က်ဳိးရွာသူေတြကို အလြန္ရြံ႕ရွာမုန္းတီးေသာ္လည္း အသင္းႀကီးကိုကား အျပစ္မျမင္ႏိုင္ေပ၊ သာ၍ ကာလၾကာေသာအခါ အသင္းသားထဲမွ လူေကာင္းဆိုလွ်င္ တစ္ေယာက္တစ္ေလမွ် ရွာႏိုင္မွ ရေတာ့မည္။ ထိုမွ်ေလာက္အသင္းသားေတြ ယုတ္မာေနေသာ္လည္း အသင္းႀကီး၏ ရည္ရြယ္ရင္းကို နားလည္သူအတြက္မွာ အသင္းႀကီးကို အၾကည္ညိဳ မပ်က္ရက္ေခ်။

သံဃာေတာ္မ်ား စီတန္းၾကြ

တခ်ဳိ႕ စာသင္တိုက္၌ တစ္ရံတစ္ခါ သံဃာကုန္ လွဴဒါန္းဖြယ္ရိွ၍ စီတန္းၾကြသြားသည္ကို ျမင္ဖူးၾကပါလိမ့္မည္။ ထိုအခါ ျမင္ရသူ လူအမ်ား၏ စိတ္၀ယ္ လြန္စြာၾကည္ညိဳၾကမည္မွာ အထူးစဥ္းစားဖြယ္ရာမလိုပါ။ ဘုန္းႀကီးကိုယ္တိုင္ ၿငိမ္သက္စြာၾကြေတာ္မူေသာ ထိုသံဃာ့ အတန္းႀကီးကို ၾကည့္၍ ပီတိ ေသာမနႆ (ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ျခင္း) ျဖစ္ရံုမက ဗုဒၶ၏ လက္ထက္ေတာ္က အရိယာ သံဃာေတာ္ အတန္းႀကီးကို ေမွ်ာ္မွန္းစိတ္ကူးကာ ရင္ထဲ၌ ဆို႕မတတ္ ျဖစ္ဖူးပါသည္။ ထိုဆို႕ျခင္းလည္း ပီတိပ်ဳိ႕လ်က္ ဆို႕ျခင္းျဖစ္ရကား ေကာင္းေသာဆို႕ျခင္းသာတည္း။ ထိုသို႕ ၾကည္ညိဳ ႏွစ္သက္ရာ၌ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးပါးအတြက္ ႏွစ္သက္ျခင္း မဟုတ္ပါ၊ သံဃာအားလံုး အေပၚမွာ အာရံုေရာက္ေနေသာ ႏွစ္သက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

သံဃာမွန္း၍ လွဴဒါန္း

သံဃာ့အေပၚ၌ စိတ္အာရံု ေရာက္ႏိုင္ၾကပါမူ တစ္က်ပ္တန္ပစၥည္းပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း သံဃိကဒါန ျဖစ္ႏိုင္၏။ သံဃာကို အမွန္ၾကည္ညိဳသူတို႕ကလည္း လွဴစရာရိွလွ်င္ သံဃာကိုရည္မွန္း၍ လွဴဒါန္းမည္သာတည္း။ ထင္ရွားေစအံ့၊ ျပခဲ့ေသာ အသင္းႀကီးကို ရည္မွန္း၍ ေငြတစ္က်ပ္ လွဴဒါန္းရာ၌ ထိုေငြတစ္က်ပ္သည္ အသင္းကိစၥႏွင့္ စပ္ဆိုင္ရာ၌သာ သံုးစြဲခြင့္ရ၏။ အသင္း၀င္တစ္ေယာက္၏ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာအတြက္ သံုးစြဲခြင့္မရ၊ ထိုသို႕ သံုးစြဲခြင့္မရဘဲ အေခ်ာင္သံုးစြဲလွ်င္ ထိုေငြတစ္က်ပ္ကို အသင္းမွ ခိုးယူသံုးစြဲရာ ေရာက္သျဖင့္ ထိုသူ႕အတြက္ အပင္းျဖစ္ရေတာ့သကဲ့သို႕ ထို႕အတူ သံဃိက လွဴဒါန္းအပ္ေသာ တစ္က်ပ္တန္ ပစၥည္းသည္ သံဃာေတာ္အားလံုးႏွင့္ဆိုင္၍ သာသနာေရး၌သာ သံုးခြင့္ရ၏။ သာသနာေရးမဟုတ္ေသာ ကိစၥ၌ သံုးစြဲမိလွ်င္ ထိုသူ႕အတြက္ အပင္းထက္ပင္ အျပစ္မ်ားေသး၏။

ဗုဒၶရွင္ေတာ္ သံဃာကို ညႊန္းပံု

မိေထြးေတာ္ေဂါတမီသည္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ကို သကၤန္းလွဴလို၍ ယက္ကန္းသည္ေတာ္မ်ားကို သီးျခား အမိန္႕ေပးကာ တစ္ခါ တစ္ခါလည္း ကိုယ္တိုင္၀င္၍ မိမိ၏လက္ျဖင့္ ျပဳရာေရာက္ေအာင္ ယက္ကန္းလက္ခတ္ကို ဆြဲကိုင္၍ရက္ေသး၏။ ထိုသကၤန္းၿပီး၍ ဗုဒၶအား အလွဴလာေသာအခါ ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ “သံေဃ ေဂါတမိ ေဒဟိ၊ သံေဃ ေတဒိေႏၷအဟေဥၥ၀ပူဇိေတာဘ၀ိႆာမိသံေဃာစ = ေဂါတမီ၊ သံဃာအားလွဴလိုက္ေလာ့၊ သံဃာအားလွဴလွ်င္ ငါ့အားလည္းပူေဇာ္ရာေရာက္လိမ့္မည္” ဟု မိန္႕ေတာ္မူသည္။

ဒုႆီလလည္း သံဃာ

အာနႏၵာ၊ အနာဂတ္ကာလ၌ ရဟန္းတို႕၏အႏြယ္ကို ဖ်က္ဆီးတတ္သကၤန္းကိုလည္ပင္းပတ္ရံုသာ ပတ္ထားကုန္ေသာ ဒုႆီလရဟန္းတို႕ ျဖစ္ေပၚၾကလိမ့္မည္။ ထိုဒုႆီလတို႕၌ လွဴေသာအခါ သံဃာကိုမွန္း၍ လွဴဒါန္းႏိုင္ပါမူ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ အက်ဳိးေပးႏိုင္၏ဟု ငါဘုရားေဟာေတာ္မူသည္။ [ဥပရိပဏၰာ၊ ဒကၡိဏ၀ိဘဂၤသုတ္ ပါဠိေတာ္]

သံဃာကို ကိုးကြယ္ပံု

မိမိဒါနကို သံဃာအားလံုး ေရာက္ေအာင္ စိတ္ထားျခင္းသည္ သံဃာကို အားကိုးျခင္းျဖစ္၏။ မက်န္း မမာျခင္းစေသာ ဒုကၡ ေရာက္ေသာအခါ သံဃာ အားလံုး၏တရားေတာ္ကိုနာျခင္းသည္ ထိုဒုကၡကို သံဃာျဖင့္ ကြယ္ျခင္းမည္၏။ ထိုကဲ့သို႕ သံဃာ့အေပၚ စိတ္မေရာက္ႏိုင္ေသာ အလွဴဒါနျပဳရာအခါ ရိုေသရာအခါတို႕၌ကား ထိုပုဂၢိဳလ္၏ သီလ, သမာဓိ, ပညာဂုဏ္ကို အာရံုျပဳ၍ ရိုေသသင့္ လွဴဒါန္းသင့္ပါသည္။ ဒုကၡမၾကံဳမီ ထိုပုဂၢိဳလ္ကို အားကိုး၍ ဒုကၡၾကံဳလာလွ်င္ ထိုပုဂၢိဳလ္၏တရားကို လိုက္နာေသာအားျဖင့္ ထိုဒုကၡကိုကာကြယ္သင့္ၾကေပသည္။ ထိုသုိ႕ အားကိုရာမရေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုကား သံဃာကို ရည္မွန္း၍ လွဴဒါန္းကိုးကြယ္ျခင္းသာလွ်င္ အျပစ္ကင္း၍ ထိုက္သင့္ေသာအက်ဳိးကို ရေစႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ အခ်ဳပ္မွာ - သီလ စေသာ ဂုဏ္မရိွဘဲ ကိုးကြယ္ျခင္းသည္ သရဏဂံုႏွင့္ဆိုင္ေသာ ကိုးကြယ္ျခင္းမဟုတ္၊ သီလ စေသာဂုဏ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကိုးကြယ္မွ သရဏဂံုႏွင့္ဆိုင္ေသာ ကိုးကြယ္ျခင္းဟု မွတ္ပါ။

အမရပူရ၊ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၊ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏ အနာဂတ္သာသနာေရး မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပပါသည္။

(သံဃရတနာ) by (အမရပူရ၊ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၊ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ)
You need to select an ID number of a data entry
   

Dhamma Web