ျမတ္စြာဘုရား ၏ တရားေတာ္တို့ကုိ နာၾကားခြင့္ရသူ တို့သည္ အလြန့္အလြန္ ဘုန္းကံၾကီးၾကပါေပသည္။ (မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ)  
www.dhammaweb.net  
line decor
  
Friday, 26th May 2017 8:03am.
line decor
             

Tipitaka DataBase
 
Home
အဘိဓမၼပိဋက ဓမၼသဂၤဏီပါဠိေတာ္ စိတ္, ေစတသိက္ပုိင္း ကိရိယာမေနာ၀ိညာဏဓာတ္ ေသာမနႆသဟဂုတ္စိတ္ (ဟသိတုပၸါဒစိတ္) အဘိဓမၼပိဋက ဓမၼသဂၤဏီပါဠိေတာ္ စိတ္, ေစတသိက္ပုိင္း
ကိရိယာမေနာ၀ိညာဏဓာတ္ ေသာမနႆသဟဂုတ္စိတ္ (ဟသိတုပၸါဒစိတ္)
Untitled Document ကိရိယာမေနာ၀ိညာဏဓာတ္ ေသာမနႆသဟဂုတ္စိတ္ (ဟသိတုပၸါဒစိတ္)
၁-တရားတို႔ကို ပိုင္းျခား၍ ေဟာၾကားျခင္း {ဓမၼ၀၀တၳာန၀ါရ}
(က) အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဟာၾကားျခင္း {ဥေဒၵသ၀ါရ}
ကိရိယာမေနာ၀ိညာဏဓာတ္ (ဟသိတုပၸါဒ္စိတ္)
၅၆၈။ အဘယ္တရားတို႔သည္ အဗ်ာကတမည္ကုန္သနည္း။
အၾကင္အခါ၌ ကုသိုလ္လည္း မဟုတ္၊ အကုသိုလ္လည္းမဟုတ္။ (ကုသိုလ္ အကုသိုလ္) ကံ၏ အက်ဳိး {၀ိပါက္} လည္း မဟုတ္၊ ျပဳကာမွ် {ကိရိယာ} ျဖစ္ေသာ , ေသာမနႆႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ ,႐ူပါ႐ုံလွ်င္ အာ႐ုံရွိသည္မူလည္း ျဖစ္ေသာ။ပ။ ဓမၼာ႐ုံလွ်င္ အာ႐ုံရွိသည္မူလည္း ျဖစ္ေသာ အထူးသိမႈသေဘာ {မေနာ၀ိညာဏဓာတ္} (ဟသိတုပၸါဒ္စိတ္) သည္ (အာ႐ုံေျခာက္ပါးတို႔တြင္) အၾကင္အၾကင္ တစ္ပါးပါးကုိ (အာ႐ုံတစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို) အာ႐ုံျပဳ၍ ျဖစ္ဆဲျဖစ္၏။ ထိုအခါ၌ ေတြ႕ထိမႈ {ဖႆ} သည္ ျဖစ္၏၊ ခံစားမႈ {ေ၀ဒနာ} သည္ ျဖစ္၏၊ မွတ္သားမႈ {သညာ} သည္ ျဖစ္၏၊ ေစ့ေဆာ္မႈ (ႏႈိးေဆာ္မႈ) {ေစတနာ} သည္ ျဖစ္၏၊ သိမႈ {စိတ္} သည္ ျဖစ္၏၊ ၾကံစည္မႈ {၀ိတက္} သည္ျဖစ္၏၊ သုံးသပ္မႈ {၀ိစာရ} သည္ ျဖစ္၏၊ ႏွစ္သက္မႈ {ပီတိ} သည္ ျဖစ္၏၊ ခ်မ္းသာမႈ {သုခ} သည္ ျဖစ္၏၊ စိတ္၏ တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ုံရွိသည္၏ အျဖစ္ {စိတၱေႆကဂၢတာ} သည္ ျဖစ္၏၊ အစိုးတရ အားထုတ္မႈ {၀ီရိယိေႁႏၵ} သည္ ျဖစ္၏၊ အစိုးတရ တည္ၾကည္မႈ {သမာဓိေႁႏၵ} သည္ ျဖစ္၏၊ အစိုးတရ သိမႈ {မနိေႁႏၵ} သည္ ျဖစ္၏၊ အစိုးတရစိတ္ခ်မ္းသာမႈ {ေသာမနႆိေႁႏၵ} သည္ ျဖစ္၏၊ အစိုးတရ ေစာင့္ေရွာက္မႈ {ဇီ၀ိတိေႁႏၵ} သည္ ျဖစ္၏။
ေယ၀ါပနကတရားမ်ား
ထို႔ျပင္ ထိုအခါ၌ (ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးေသာတရားတို႔မွ) တစ္မ်ဳိးတျခားလည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ, အေၾကာင္းကို စဲြ၍ ျဖစ္ကုန္ေသာ (အဓိေမာကၡ, မနသိကာရဟူေသာ) အၾကင္နာမ္တရားတို႔သည္ရွိကုန္၏။ ဤတရားတို႔သည္ အဗ်ာကတမည္ကုန္၏။
(ခ) အက်ယ္ေဟာၾကားျခင္း {နိေဒၵသ၀ါရ}
ဖႆ၏ သေဘာ
၅၆၉။ ထိုအခါ၌ ေတြ႕ထိမႈ {ဖႆ} ဟူသည္ အဘယ္သေဘာျဖစ္သနည္း။
ထိုအခါ၌ အၾကင္ ေတြ႕ထိျခင္းသေဘာ၊ ေတြ႕ထိပုံအျခင္းအရာ၊ ေကာင္းစြာ ေတြ႕ထိပုံ အျခင္းအရာ၊ ေကာင္းစြာ ေတြ႕ထိတတ္သည္၏အျဖစ္သည္ (ရွိ၏)။ ထိုအခါ၌ ေတြ႕ထိမႈ {ဖႆ} ဟူသည္ဤသေဘာျဖစ္၏။ပ။
စိတၱေႆကဂၢတာ၏သေဘာ
၅၇၀။ ထိုအခါ၌ စိတ္၏ တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ုံရွိသည္၏ အျဖစ္ {စိတၱေႆကဂၢတာ} ဟူသည္ အဘယ္သေဘာ ျဖစ္သနည္း။
ထိုအခါ၌ စိတ္၏ အၾကင္ တည္မႈ၊ ေကာင္းစြာ တည္မႈ၊ သက္၀င္၍ တည္မႈ၊ မေရွ႕လ်ားမႈ၊ မပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေရွ႕လ်ားေသာ စိတ္ရွိသူ၏အျဖစ္ (စိတ္မေရွ႕လ်ားမႈ)၊ ၿငိမ္သက္မႈ၊ အစိုးတရ တည္ၾကည္မႈ {သမာဓိေႁႏၵ} ၊ မတုန္မလႈပ္တည္ၾကည္မႈ {သမာဓိဗိုလ္} သည္ (ရွိ၏)။ ထိုအခါ၌ စိတ္၏ တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ုံရွိသည္၏အျဖစ္ {စိတၱေႆကဂၢတာ} ဟူသည္ ဤသေဘာျဖစ္၏။
၀ီရိယိေႁႏၵ၏ သေဘာ
၅၇၁။ ထိုအခါ၌ အစိုးတရ အားထုတ္မႈ {၀ီရိယိေႁႏၵ} ဟူသည္ အဘယ္သေဘာျဖစ္သနည္း။
ထိုအခါ၌ စိတ္၌ မွီေသာ အၾကင္ လုံ႔လအားထုတ္မႈ၊ ပ်င္းရိျခင္းမွ ထြက္ေျမာက္မႈ၊ အဆင့္ဆင့္တိုးတက္ အားထုတ္မႈ၊ အထက္သို႔ တက္၍ ႀကိဳးပမ္းမႈ (အထက္တန္းသို႔ ေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းမႈ)၊ လုံ႔လစိုက္မႈ၊ ဆင္းရဲကို သည္းခံမႈ၊ အျပင္းအထန္ ႀကိဳးစားမႈ၊ ခိုင္ျမဲမႈ။ (ကိရိယာစိတ္အစဥ္ကို) ေဆာင္ထားမႈ၊ မေလ်ာ့ေသာ အားထုတ္မႈရွိသူ၏အျဖစ္၊ မခ်အပ္ေသာ အလိုဆႏၵရွိ သူ၏အျဖစ္၊ မခ်အပ္ေသာ တာ၀န္ရွိသူ၏အျဖစ္၊ တာ၀န္ကို ေကာင္းစြာ ထမ္းေဆာင္မႈ၊ ရဲ၀ံ့သူ (ရဲရင့္သူ)တို႔၏အမႈအလုပ္၊ အစိုးတရ အားထုတ္မႈ {၀ီရိယိေႁႏၵ} ၊ မတုန္မလႈပ္ အားထုတ္မႈ {၀ီရိယဗိုလ္} သည္ (ရွိ၏)။ ထိုအခါ၌ အစိုးတရ အားထုတ္မႈ {၀ီရိယိေႁႏၵ} ဟူသည္ ဤသေဘာျဖစ္၏။
သမာဓိေႁႏၵ၏ သေဘာ
၅၇၂။ ထိုအခါ၌ အစိုးတရ တည္ၾကည္မႈ {သမာဓိေႁႏၵ} ဟူသည္ အဘယ္သေဘာျဖစ္သနည္း။
ထိုအခါ၌ စိတ္၏ အၾကင္ တည္မႈ၊ ေကာင္းစြာ တည္မႈ၊ သက္၀င္၍ တည္မႈ၊ မေရြ႕လ်ားမႈ၊ မပ်ံ႕လြင့္မႈ၊ မေရြ႕လ်ားေသာ စိတ္ရွိသူ၏အျဖစ္ (စိတ္မေရြ႕လ်ားမႈ)၊ ၿငိမ္သက္မႈ၊ အစိုးတရတည္ၾကည္မႈ {သမာဓိေႁႏၵ} ၊ မတုန္မလႈပ္ တည္ၾကည္မႈ {သမာဓိဗိုလ္} သည္ (ရွိ၏)။ ထိုအခါ၌ အစိုးတရတည္ၾကည္မႈ {သမာဓိေႁႏၵ} ဟူသည္ ဤသေဘာျဖစ္၏။ပ။
ေယ၀ါပနကတရားမ်ား
ထို႔ျပင္ ထိုအခါ၌ (ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးေသာ တရားတို႔မွ) တစ္မ်ဳိးတျခားလည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ, အေၾကာင္းကို စဲြ၍ျဖစ္ကုန္ေသာ (အဓိေမာကၡ, မနသိကာရဟူေသာ) အၾကင္နာမ္တရားတို႔သည္ရွိကုန္၏။ ဤတရားတို႔သည္ အဗ်ာကတ မည္ကုန္၏။
၂-စုေပါင္းေဟာၾကားျခင္း {ေကာ႒ာသ၀ါရ}
(က) ဥေဒၵသ၀ါရ
ထိုအခါ၌ ခႏၶာေလးပါးတို႔သည္ ျဖစ္ကုန္၏၊ အာယတနႏွစ္ပါးတို႔သည္ ျဖစ္ကုန္၏၊ ဓာတ္ႏွစ္ပါးတို႔သည္ ျဖစ္ကုန္၏၊ အာဟာရသုံးပါးတို႔သည္ ျဖစ္ကုန္၏။ ဣေႁႏၵ ငါးပါးတို႔သည္ျဖစ္ကုန္၏။ ဖႆတစ္ပါးတို႔သည္ ျဖစ္၏။ပ။ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္တစ္ပါး (ဟသိတုပၸါဒ္ စိတ္) သည္ျဖစ္၏၊ ဓမၼာယတနတစ္ပါးသည္ ျဖစ္၏၊ ဓမၼဓာတ္တစ္ပါးသည္ ျဖစ္၏။
ေယ၀ါပနကတရားမ်ား
ထို႔ျပင္ ထိုအခါ၌ (ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးေသာ တရားတို႔မွ) တစ္မ်ဳိးတျခားလည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ, အေၾကာင္းကို စဲြ၍ ျဖစ္ကုန္ေသာ (အဓိေမာကၡ, မနသိကာရဟူေသာ) အၾကင္နာမ္တရားတို႔သည္ရွိကုန္၏။ ဤတရားတို႔သည္ အဗ်ာကတမည္ကုန္၏။
(ခ) အက်ယ္ေဟာၾကားျခင္း {နိေဒၵသ၀ါရ} ႏွင့္ (ဂ) ပဋိနိေဒၵသ၀ါရ
သခၤါရကၡႏၶာ
၅၇၃။ပ။ ထိုအခါ၌ ျပဳျပင္မႈအစု {သခၤါရကၡႏၶာ} ဟူသည္ အဘယ္သေဘာျဖစ္သနည္း။
(ထိုအခါ၌) ေတြ႕ထိမႈ {ဖႆ} ၊ ေစ့ေဆာ္မႈ (ႏႈိးေဆာ္မႈ) {ေစတနာ} ၊ ၾကံစည္မႈ {၀ိတက္} ၊ သုံးသပ္မႈ {၀ိစာရ} ၊ ႏွစ္သက္မႈ {ပီတိ} ၊ စိတ္၏ တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ံုရွိသည္၏အျဖစ္ {စိတၱေႆကဂၢတာ} ၊ အစိုးတရအားထုတ္မႈ {၀ီရိယိေႁႏၵ} ၊ အစိုးတရ တည္ၾကည္မႈ {သမာဓိေႁႏၵ} ၊ အစိုးတရ ေစာင့္ေရွာက္မႈ {ဇီ၀ိတိေႁႏၵ} သည္ (ရွိ၏)။ ထို႔ျပင္ ထိုအခါ၌ ခံစားမႈအစု {ေ၀ဒနာကၡႏၶာ} ကို ခ်န္ထား၍ မွတ္သားမႈအစု {သညာကၡႏၶာ} ကို ခ်န္ထား၍ အထူးသိမႈ (စိတ္) အစု {၀ိညာဏကၡႏၶာ} ကို ခ်န္ထား၍ (ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးေသာတရားတို႔မွ) တစ္မ်ဳိးတျခားလည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ, အေၾကာင္းကို စဲြ၍ ျဖစ္ကုန္ေသာ (အဓိေမာကၡ,မနသိကာရဟူေသာ) အၾကင္နာမ္တရားတို႔သည္ရွိကုန္၏။ ထိုအခါ၌ ျပဳျပင္မႈအစု {သခၤါရကၡႏၶာ} ဟူသည္ဤသေဘာျဖစ္၏။ပ။ ဤတရားတို႔သည္ အဗ်ာကတမည္ကုန္၏။
ကိရိယာမေနာ၀ိညာဏဓာတ္ ေသာမနႆသဟဂုတ္စိတ္ (ဟသိတုပၸါဒ္စိတ္) ၿပီးၿပီ။